"Corporate Community Management @Bosch" - Vortrag auf dem Enterprise 2.0 Summit (Paris, 02/2015)

inovex-Projekt: Corporate Community Management @Bosch
inovex-Projekt: Corporate Community Management @Bosch

Unser Kunde Robert Bosch GmbH mit seinen weltweit mehr als 280.000 Mitarbeitern in 360 Niederlassungen in 150 Ländern hat schon früh erkannt, dass das Wissen seiner Stakeholder ein unschätzbares Gut ist, das es zu nutzen gilt. Interaktion und Austausch von Erfahrungen, Ideen und Informationen über entsprechende Plattformen führen nachweislich zu einem Absenken von Kommunikationskosten, Steigerung der Produktivität durch Vernetzung von Experten und kürzeren Innovationszyklen - um nur einige Effekte zu nennen.

Das aktuelle Projekt, das inovex für Bosch durchführt, wurde auf dem Enterprise 2.0 Summit am 04.02.2015 in Paris vorgestellt. Dr. Christoph Tempich - Leiter der Consulting-Unit bei inovex - und Katharina Perschke - Verantwortliche für das Lead Corporate Communicaty Management bei Bosch - berichteten in ihrem spannenden Vortrag (auf Englisch) über das "Corporate Community Management @Bosch".

Abstract:

Robert Bosch GmbH uses an integrated Social Business Platform since mid 2013 globally. This supports its overarching aim to become a highly connect company. The platform hosts by now more than 15.000 communities and has about 60.000 visits per day. This figures are continuously growing.

We were wondering if the time invested in community management is worth the effort. Therefore, we performed in depth surveys with community managers managing communities covering project management, processes and many other fields of interest (total 10 types of communities). We analyzed the relation between strategic relevance, purpose, set-up times, community diversity and many other attributes of the communities.

Some results:  (1)  Community management has a positive ROT (return on invested time) if the community  addresses information needs of more than 40 associates. (2)   Standard community set-up costs are quickly set-off and amortize within 3 month in standard settings. (3)    If the community serves a purpose which it members find worth spending more than 10 min a week on community management has a positive ROT. The time spent in the community is the most significant lever for the ROT of community management.

In the talk we further elaborated on the significance of community management for a successful Social Business transformation, provide further insights from our survey and give a general overview of Social Business progress within Robert Bosch GmbH.

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Dr. Christoph Tempich

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