Juni 2021: What’s happening?

Es wird Sommer, die pandemische Lage verbessert sich vielerorts merklich und in unserem Umfeld nimmt die Anzahl der Geimpften wöchentlich zu. Auch bei den Vorsichtigen unter uns ist eine gewisse Entspannung und ein Atemholen wahrzunehmen, Urlaubspläne werden geschmiedet und wir genießen vorsichtig den Sommer.

Es ist ein guter Zeitpunkt, um Zahlen und Einschätzungen zu den Auswirkungen der Pandemie aus Sicht der Digitalisierung zu betrachten. Dazu bietet sich beispielsweise der Digital Intelligence Index der Tufts University an, der Ende 2020 bereits in der dritten Ausgabe erschien und vor allem die zwei Aspekte „Digital Evolution“ und „Digital Trust“ aus globaler Sicht untersucht. Eine erste Erkenntnis der Autor:innen – „In the time of a pandemic, digital evolution is an essential contributor to economic resilience.“ – hört sich aus heutiger Sicht bereits erstaunlich vertraut an.

Blättern wir in dem ausführlichen Report, so finden wir zahlreiche weitere Eindrücke der Pandemie verarbeitet:

  • die Rolle der Digitalisierung im Leben unter Pandemie-Bedingungen – „Digitalization helped people work, learn, shop, and socialize safely during a pandemic and hold on to some semblance of normalcy.“

  • Schulschließungen und Homeschooling – „In April [2020], an estimated 1.2 billion children were affected by school closures, with learning mostly moving online – for those who had access.“

  • die wachsende Relevanz des Onlineshoppings – „The global e-commerce market is expected to grow by nearly one-third from 2019 to 2020.“

  • die Allgegenwart von Videokonferenzen und Remote Work „Social events such as weddings, birthdays, and holidays quickly shifted online; the widely used video conferencing application, Zoom, at this writing, has a market capitalization of $129 billion, making it worth more than IBM. Ninety-three percent of respondents in a global survey of executives reported an increase in remote working and/or collaboration, with over half of those saying they believe that the shift to remote work will stick.“

  • die Verschärfung von Ungleichheiten – „The pandemic exacerbated existing inequalities, leading many participants in the global economy to question how business and policymakers might work together to ‚build back better’.“

  • und die Notwendigkeiten von verfügbarer, zugänglicher, barrierefreier, digitaler Infrastruktur – „An additional essential lesson this pandemic has taught economies around the world is that the reach and resilience of digital infrastructure and quality of digital inclusion may not be an option anymore but an obligation that nations owe to their citizens.“

Im Kapitel zu den Regional Patterns lesen wir, dass Deutschland innerhalb Europas in keinem der drei herausgestellten Bereiche (Universal High-speed Internet at Affordable Cost, Most Digitally Inclusive, Smart Digital Policy) führend ist; leider ebenfalls eine allzu bekannte Erkenntnis.

Schauen wir bei Forrester in die Analyse, wie sich die Pandemie auf das Digital Business in 2021 auswirkt, so finden wir ähnliche Aspekte:

  • die Verschärfung der Ungleichheiten – „It should come as no surprise that COVID-19 has widened the digital business gap between digitally advanced firms and firms that were caught off guard by the pandemic.“

  • Digitalisierung, um Umsatz zu erhöhen und nicht um Kosten zu senken – „Advanced Firms Double Down On Digital Business“; „We found that advanced firms are more likely to use digital transformation to drive revenue growth compared with beginners, where the greater focus is on reducing costs.“

  • Agilität und Innovation – „We also found that advanced firms are focusing more on improving IT capabilities to promote agility and innovation.“

  • die partnerschaftliche Zusammenarbeit, um robuste technologische Lösungen zu finden – „Many services partners worked with clients to accelerate their digital response to support employees in remote work and new digitally enabled distribution models. This type of partnership is a key driver of a future fit tech strategy as it helps to deliver resiliency in response to unexpected conditions while also accelerating adaptability and creativity.“

Und schmökern wir zu guter Letzt noch in den European Tech Hiring Trends Q2 2021, so stoßen wir auf bekannte Anforderungen:

  • alle Disziplinen der IT sind wieder europaweit gefragt – „Hiring activity during Q1 also confirms the interrelated nature of technology. Software applications require robust network infrastructure, data optimisation, systems integration, management and support, and of course, a strong cybersecurity posture.“

  • der Blick über den Tellerrand und breite Erfahrung sind notwendiger denn je – „At the skills level, summary analysis across all job postings for all tech job roles suggests employers tend to seek well-rounded candidates. This also reflects the ever-expanding nature of innovation, whereby new platforms, new coding languages, new hardware and devices, new data streams and new combinations of technology building blocks (think IoT) are a de facto part of the job for any technology professional. In the leading technical skills table, there is representation across these areas, including software, infrastructure, data and business applications. While cybersecurity is not specifically listed in these top 10 skills, it is becoming increasingly common for employers to expect baseline cybersecurity expertise for all IT professionals.“

So bleiben bei mir persönlich einige, wenige Begriffe hängen (Resilience of Digital Infrastructure, Digital Inclusion, Agility, Innovation, Revenue Growth, Collaboration, Partnerships, Interrelated Nature of Technology, Well-rounded Candidates), die ein Bild davon ergeben, was in der Pandemie funktioniert hat und was auch weiterhin am besten funktionieren wird.

Damit gilt in der IT unter dem Eindruck der Pandemie mehr denn je:

Lebe, als würdest du morgen sterben, lerne, als würdest du ewig leben! (Meist Mahatma Gandhi zugeschrieben, aber das ist unklar und es gibt weitere Wurzeln.)

Stay healthy, stay hungry, stay foolish.

Herzlichst,
Christian Meder

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Christian Meder

Chief Technology Officer